onsdag 14 januari 2009

GULD!

Jag förstår mig inte på mig själv ibland. Särskilt inte på morgnarna. Jag är trött så att ögonen blöder men sen när jag väl kommit ner för trappan strömmar det energi ur min kropp.Jag plockar här, jag torkar där, jag donar här och jag donar där.Igår skulle jag efter alla måst-göromål så där på morgonkvisten leta efter ett halsband. Rätt som det är stod jag där i alla smyckesaskar och tittar igenom vad som finns i gömmorna.

Jisses Amalia vad många avklippta ringar, trasig kedjor, omaka örhängen som låg där. Jag hittade även några smycken efter min mamma som legat i ett skåp i över 12 år till vilken nytta då. Sen när mannen äntrat hemmet (OK jag kom hem sist) visade jag allt för honom. Jag frågade om han tyckte det var någon vits att eventuellt sälja det hela.... Ja sa han det är väl ungefär 50 gram. In på nätet och kolla dagspriset på guld vid försäljning vilket är 120 kronor / gram. ´Mannen tyckte verkligen att jag borde sälja av det hela. 120*50= 6000 som bara ligger där..... Om dessa smycken är minnen från min mamma? Javisst men de kommer aldrig att bäras av mig - det är liksom inte min stil. Hon var nog lite mer "tantig" än vad jag någonsin kommer att vara.... Somliga verkar inte förstå att de blir äldre.... hmmmm....

Sen skiljer det sig lite på pris må jag säga. Den lokala gulaffären gav 80 kronor/gram. Lite skillnad eller hur!

5 kommentarer:

LillaFlisan sa...

Tack för din goa kommentar!!

Jag håller helt med dig, klart man ska göra sig av med det du ändå aldrig kommer att bära!

Sen kan du ju använda pengarna från försäljningen till något DU verkligen vill Ha!!

Stor kram

Flisan

Diverselådan! sa...

Du kan göra om guldet till nya smycken. Då betalar man bara för arbetet.Det har jag gjort ett par gånger.
Kram!

Lo sa...

Hej. Klart att det är bra att göra av sig med sånt man inte använder. Jag själv är en liten ekorre som bara samlar och samlar. ;o)
Må så gott!
Lo

Anonym sa...

Hej hej! Kul att du oxå hittat Lilla Flisan ! Hon är en supertjej med vacker blogg! Råkade se ditt inlägg hos henne och såg att du oxå har en såndär underbar ängel. Din bild ovanför rubriken "om mig"

Det är min favoritängel =)

Välkommen till min blogg och trevlig helg

Kram Anna

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Man kanske borde rota runt i sina lådor, det kanske ligger en hel skatt där... som man inte använder!
Kram
Marie