torsdag 22 januari 2009

Böcker från förr!

Idag var jag på besök hos min gamla pappa, han är gammal på papperet - har passerat 75 år - men fortfarande alert och ganska ung till sinnet. Fast jag märker att åldern tar ut sin rätt... ibland. Som jag har skrivit förr har jag alltid varit pappas flicka - jag visste precis hur jag skulle linda honom runt mitt lillfinger. Idag är det nog dotra i huset som har tagit över den rollen... men det kan jag bjuda på!
Min pappa besitter en liten guldgruva på gamla saker. Det mesta är från min mammas sida och man kan spåra sakerna till min mammas mormors/farmors klenoder. När min morfars föräldrar dog ville ingen av hans syskon "ha skiten" utan det hamnade i hans händer. Min mamma var ensambarn och därför finns det idag hos pappa.
Jag har velat ha någon bibel eller annan fin bok från svunna tider. Idag hittade jag "Familjeboken" i en kista i hans garderob. Boken fick en släkting i 70års present 1920!!!! och består av texter från nya och gamla testamentet. Mäktig är den!


Jag hittade även min mormor och morfars gamla bibel respektive psalmbok samt lite andra gamla fina böcker. Precis vad jag har letat efter till mina hyllor i vardagsrummet som numer är ett Tvrum. Gamla böcker har en sån charm genast när man ser det yttre skalet.... Och jag tycker det är häftigt att kunna få ta rätt på sånt där "gammalt skit" som finns i släktägorna....
...och tänk mina mina ur gulliga glasänglar kom mer till sin rätt mot de mörka bokpärmarna - tycker jag i alla fall. Jag hittade fler saker i pappas gömmor men han godtog böckernas flytt inget annat. Jag sa till honom att han kunde ha en loppis på gården och tjäna storkovan för det mesta var väldigt "shabby chic"... bara jag fick vara första köparen... som helst slipper betala!

Hur det gick på mitt Hip-hop pass igår. Jag höll på att vända i dörren för det var som jag trodde mest tonåringar. Vi var väl ungefär 4-5 stycken över trettio - i en full lokal. Men det var skitkul och det kändes verkligen att magen fick jobba trots att det inte var några situps. Om det var snyggt!? Nja - det fattas väl lite hiphop-moves för att förgylla det hela. Men men om man jobbar från underläge kan det aldrig bli sämre eller hur!? PS jag var i alla fall inte äldst DS



1 kommentar:

Birgitta sa...

Jag firade min pappa igår som fyllde 75 år man ser vad åren går.
Jag har också fått en gammal bibel från min farmor & farfar den är från 1834 och sedan har jag pappas psalmbok när han hade när han konfirmerade sig. Också roligt att ha.
Ha en bra helg.
Kram Birgitta