onsdag 21 januari 2009

Tankar om den afrikanska kvinnan

Som vanligt i mitt inte-alltför-välplanerade liv var jag tvungen att kompletteringshandla. (eller var det gubbens fel - som glömde igår när han var i affären!? SJÄLVKLART!) Då när jag kom körandes med röda faran och såg lite lagom ut genom rutan - som var täckt av imma trots ett litet extrastop - möttes jag av en syn som snabbt tog mig till Afrikas djungel, brevid en vattenhåla där invånarna samlas för att hämta dagsransonen..... Ja just det jag är i ett grått Sverige och bör hålla mig i rätt körbana. Inte för att jag kan mötas av några speciella djungeldjur men kanske en argsint bilist som INTE vill krocka med mig.

I alla fall kvinnan som gav mig känslan av att vara någon annanstans hade liksom många andra så här en onsdagskväll varit i affären. Skillnaden kom i sättet att bära hem varorna - De flesta svenskar (även jag) bär matkassarna i händerna, stannar och pustar, byter grepp igen och igen, stånkar och stönar (känner ni igen er - det blir liksom alltid för mycket och för tungt). Nåväl denna kvinna kom graciöst gående med sin kasse på huvudet, precis likt kvinnan på bilden ovan. Är det då konstigt att man mitt i sin trafikkörning får för sig att man är någonstans i Afrikas djungel!?

Jag ska alldeles snart iväg och testa ett för mig nytt gymnastikprogram - med risk för att det är jag och ett gäng tonåringar! Antingen får jag bjuda på det eller också får jag leka förvirrad och smyga mig därifrån. Här följer beskrivning av programmet: Platt mage utan situps? Denna träningsmetod är framtagen i USA av en dansare med syftet att få en slank kropp utan situps. Med HipHop-rörelser tränar man hela kärnan på ett fartfyllt och roligt sätt. Musiken varierar och efter hand läggs enklare koreografi in i passet.

För visst räcker det väl med en gång?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm, skulle vilja vara en fluga på den väggen och se hur de graciösa hip-hoprörelserna ser ut... Låter assvårt ju! Men det kanske är effektivt!

Diverselådan! sa...

Jag håller mig till yogan på tisdagar i Tea-huset.
Kram!