lördag 1 november 2008

Auktioner och färg!

För ett antal år sen var jag en flitig gäst på olika auktioner. Det bästa är när man hamnar påen riktig bondauktion - där det säljs både smått och gott - tycker jag! Jag minns innan min passino för gamla möbler var väckt, det har funnits en sådan även om man inte tror det idag. Det måste ha varit en identitetskris! Nä ska sanningen fram så blandas det gammalt och nytt hemma hos mig men det ska vara sånt som passar in hos mig....


Nåväl det var en auktion precis vid en gammal gruva. Tanten som hade bott och dött där hade inga släktingar så hela vinsten gick till barncancerfonden. Och där hade man kunnat fynda om man hade haft de rätta glasögonen på sig. Ni vet ett sånt ställe där tanten hade samlat på sig släktklenoder och andra godsaker.... Gubben och jag har många gånger pratat om den auktionen då vi var så tröga....


Ett annat auktionsminne var då när jag hade fått för mig att köpa en chiffonje. Runt på auktioner för att leta och titta där stod en som jag kunde tänka mig - på den tiden var renovering av möbler inget hinder utan ett nöje som faktiskt har återupptagits efter ett par års stiltje.
Nåväl aultionen började och så var det dags för den tingest som jag BARA skulle ha. Hjärtverksamheten var på topp och jag bjöd och bjöd och rätt som det var sa auktionupproparen: Första, andra, tredje såld för 1700 kronor.
Själv var jag som i dimma och frågade mitt sällskap om jag var vinnaren..... vilket var fallet.


Någon hade på 60-talet täckt möbeln med "träplastfilm" vilken var lite halvknepig att få bort men under fanns vinsten. En härlig chiffonje daterad 1876. Den har stått trären i alla dessa år väntandes på att ngn (jag eller gubben) skulle förbarma oss över den och ge den ett nytt ansikte. I och med nya soffan fick den ett ngt blekt uttryck så i veckan har den må¨lats. VIT vad annars!
Håll till godo:

Här är den under renoveringshänderna - frun i huset tyckte det behövdes ett lager till.


Här är det färdiga resultatet. Även den upphittade stolen brevid fick sig en ansiktslyftning. Det enda som fattas till chiffonjen är ett par ljusstakar i fattigmanssilver - ni vet såna dära robusta som lyser lite "bling-bling" om...... Och vet ni nu är det ny färg inhandlad till väggarna så det ä'r bara att sätt igång att arbeta.... för gubben!!!!!



Inga kommentarer: