torsdag 19 februari 2009

Den kompetenta ängeln!

Alla som har tonåringar vet (eller kanske minns) hur länge de kan sova. På lov vänder de snabbt på dygnet . I mitt hus tycker herrarna blå (lustig jag är va) att det är pest och pina när de får pallra sig upp för att skicka syster-yster till fritids... och då kan de dessutom snabbt pallra sig i säng igen. men den elaka mamman hon står på sig och låtsas som om det regnar. Dripp dropp, dripp dropp...
Min ängel till snart sjuåring (ja det är samma som prinsessan) är en kavat dam med en del skinn på näsan. Henne sätter man sig INTE på i första taget Hon tar inget skit utan lommar surt därifrån. För sur det kan hon bli minsann.
Idag ringde jag hem vid nio-tiden för att kolla så att allt var lugnt och att ängeln snart skulle äntra sitt fritids. En yrvaken blyg en (den äldsta) svarade att han sov och inte visste om ängeln sov eller var vaken. Jag slog en signal till hennes fritids och sa att de nyss vaknat där hemma och att jag inte visste när hon skulle komma. Efter en del tystnad svarade personalen mig att hon redan var på plats. OK! Ängeln hade alltså vaknat, tvättat sig, borstat tänder+hår (se det går INTE att vara rufsig i håret inte) klätt på sig och gått iväg till fritids.... utan att ngn visste om det!
På vägen hem sa ängeln att hon inte ville väcka de sovande brorsorna och att hon inte ätit ngn frukost för hon var inte hungrig. Och jag jag är glad för ett barn som tar saker i egna händer (ibland och då och då...) när det inte gäller tonåringar som gör massa dumt....
Många kramar Mari
som har tagit helg nu och inte äntrar arbetets dörrar förräns på måndagmorgon SKÖNT!

1 kommentar:

Diverselådan! sa...

Självständig tjej som vill reda sig själv, utan brorsornas inblandning. Girlpower!
Kram!